Zgodovina AMD Lukovica

silvo andrejka

Začetek delovanja AMD je tesno povezan z AMD Kamnik, ki je bilo ustanovljeno 1945. Društvo je imelo več odsekov, med njimi Avto-krožek Lukovica, ki je bil ustanovljen 11.4.1948. Istočasno je bil ustanovljeno tudi Avto-krožek Moravče ter krožek Ljudske tehnike Trojane.

Prvi predsednik avto-moto krožka je bil Jože Čokan, Franc Cerar tajnik in Martin Andrejka blagajnik. Leta 1952 se je društvo osamosvojilo in nekaj let delovalo samostojno, nato pa se je združilo z AMD Moravče. Nastalo je AMD Moravče-Lukovica.

V tem času so že prirejali tečaje za voznike motornih vozil. Kupili so star avtomobil s katerim so tečajniki opravljali vaje. Motoroznanstvo je poučeval Anton Bukovec iz Domžal, praktično vožnjo pa Jože Čokan in Ciril Komotar, kasneje tudi drugi. Med leti 1953 in 1971 so imeli skoraj vsako leto po en šoferski tečaj za voznike osebnih avtomobilov.

Da bi preprečili vse pogostejše nesreče, so leta 1978 in 1979 priredili tri tečaje za voznike traktorjev.

Člani Avtomoto krožka so se že od leta 1948 udeleževali različnih tekmovanj z motorji in avtomobili. Leta 1952 so organizirali ocenjevalno vožnjo z motorji in avtomobili na progi Lukovica-Moravče-Kamnik-Lukovica.

Velik dogodek za Lukovico in okolico so bile hitrostne dirke leta 1955 na progi Lukovica-Videm-Imovica-Vrba-Prevoje- Start je bil na mostu čez Radomljo proti Praprečam, cilj pa pri Škarju na Prevojah. Glavna organizatorja Jože Čokan in Ciril Komotar sta morala poskrbeti tudi za popravilo ceste.

AMD Lukovica je 25. in 26. junija 1960 organiziralo prvi veliki motociklistiični piknik v gozdičku na Brdu, kjer so kot folklorna posebnost nastopili tudi rokovnjači. Med pripravami na drugi in tretji motociklistični piknik sta se pridružila tudi Turistično društvo Lukovica in Prosvetno društvo Janko Kersnik Brdo. Prireditev so preimenovali v Rokovnjaški tabor.

AMD Lukovica je v letih 1963 in 1964 prvo v tedanji Jugoslaviji organiziralo spretnostne vožnje z mopedi. Leta 1965 je prvo organiziralo mopedkros tekmovanje, tudi v sodelovanju s tovarno Tomos Koper.

Člani AMD Lukovica so v 60., 70. in 80. letih uspešno nastopali na različnih avto relijih v tedanji Jugoslaviji in v bližnji tujini. Verjetno se še mnogi spomnite KAMPARIYa, Jaguarja SS 3500, ki sta ga leta 1967, nevoznega, kupila Franc Cerar in Ciril Komotar. V treh dneh in nočeh sta ga usposobila in 24. septembra z njim tekmovala ter osvojila prvo mesto in nagrado AMZS na tekmovanju veteranov. Člani AMD Lukovica so se večkrat udeležili Relija Sutjeska, na katerem sta bila uspešna Janez Zajc in Martin Andrejka.

V začetku 60. let so začeli prirejati avtorelije LKL (Litija-Kamnik-Lukovica) in jih prirejali do leta 1981. Vsako leto je bilo organizator drugo društvo.

Društvo je bilo leta 1976 soorganizator prvega ženskega relija, skupaj z AMZS. Članice AMD Lukovica so osvajale najvišja mesta (Marinka Čokan, Metka Beden-Kersnik).

Ko so avto-moto društva na štajerskem leta 1971 začela prirejati turistične avtorelije za prvenstvo Štajerske, so se jih z velikim uspehom udeleževali tudi člani AMD Lukovica. Med moškimi so se na najboljša mesta uvrščali Griša Kersnik, Mirko Čokan in Janez Cerar. Uspešni so bili tudi drugi. Na enem od relijev za prvenstvo Štajerske je nastopil tudi Marjan Kveder, sedaj podpredsednik društva. Sredi tedna je uspešno opravil šoferski izpit, ga v petek dvignil na Upravni enoti, v nedeljo pa že prvič štartal na reliju v Slovenj Gradcu.

Leta 1979 je pri AMD Lukovica začel delovati Motoklub Ljubljana. Vanj so se vključili člani s težkimi motorji, večinoma iz Ljubljane. Skupaj s Turistično zvezo Ljubljana je klub leta 1981 organiziral 1. Mednarodni zbor motoristov, ki se ga je udeležilo okrog 500 motoristov. Sedaj njihovo tradicijo uspešno nadaljuje MK Rokovnjači, ki ga vodi Anže Kočar.

Leta 1980 je AMD Lukovica v okviru tradicionalne razstave avto-moto športa na GR v Ljubljani prvo v tedanji Jugoslaviji organiziralo rali varčevanja.

V drugi polovici 70. Let se je v Lukovici začel razvoj motokrosa. Tekmovalci iz AMD Lukovica so se v nekaj letih povzpeli v sam vrh motokrosa v Jugoslaviji. Ledino je oral Marjan Avbelj. Z izredno vztrajnostjo in trmo je treniral v vseh vremenskih pogojih in vse dni v letu. Kmalu je stopil na najvišjo stopnico in leta 1978 prvič postal državni prvak v kategoriji 250 ccm. Kot serijski zmagovalec, je dobil zlato čelado, najvišje priznanje AMZJ. Kot prvi med motokrosisti bivše države je osvojil točko na dirki za svetovno prvenstvo v motokrosu. Število motokrosistov v Lukovici je iz leta v leto naraščalo. Skoraj vsak, ki se je pojavil na motokros dirki, se je boril za najvišja mesta. Med najuspešnejšimi so bili Bernard Urbanija, Vladimir Andrejka, Stane Pančur, Roman Kreč, Marjan in Edo Osenk, Leon in Simon Avbelj, Slavko Smrkolj, Matjaž Dolenc, Janez Juhant, Marjan Dolinšek, in še mnogi drugi. Kot zanimivost naj omenim, da je nekaj dirk za republiško prvenstvo v motokrosu, kot član AMD Lukovica, odpeljal tudi Igor Akrapovič, sedaj uspešen svetovno znani podjetnik.

Sredi 80. let so prizadevni člani AMD Lukovica uspeli uresničiti dolgoletne sanje in v bližini Doba urediti pravo motokros stezo ter na njej nekajkrat uspešno organizirati dirko za državno prvenstvo v motokrosu. Žal so morali progo opustiti.

Tradicija MOTOKROSA v Lukovici ni zamrla, kar dokazujejo tudi nastopi tekmovalcev AMD Lukovica v državnem in pokalnem prvenstvu Slovenije v letu 2014 (Jan Petrič, Žan in Anže Tomšič, Matic Gregorka, Franci Rogelj). Še posebej pa to dokazuje Klemen Gerčar, občan naše občine, ki sicer ne tekmuje za AMD Lukovica, ki je v letu 2013 osvojil naslov svetovnega prvaka v kategoriji MX3.

Člani AMD Lukovica pa uspešno tekmujejo tudi med STARODOBNIKI (Jože cerar, Primož Vidišar in Janez Štefančič). Jože Cerar je lani osvojil zlato čelado, ki jo podeljuje AMZS, za 5 naslovov državnega prvaka.

Primož Vindišar tekmuje tudi v CROSCOUNTRYu

V zadnjih letih v društvu veliko pozornosti namenjamo preventivi in vzgoji v cestnem prometu. V aprilu organiziramo prireditev »Z motorjem varno na cesto«. Prireditev, ki je običajno zelo dobro obiskana, pripravimo v sodelovanju z AMZS, Policijo, Reševalci in gasilci. V jesenskih mesecih smo organizirali predavanje na temo varne vožnje. Udeležencem predavanja smo v dogovoru z lokalnima avtošolama omogočili vodeno vožnjo po cestah, ki jih najpogosteje uporabljajo (osvežitev pravil vožnje na avtocesti, krožiščih, ipd.)

V preteklih dveh letih smo organizirali športno družabni dogodek namenjen predvsem mlajšim voznikom koles s pomožnim motorjem, z namenom da dirkaške sanje izživijo na organizirani prireditvi na zaprti in zavarovani stezi. Gre za amatersko vztrajnostno »tekmovanje« tričlanskih ekip, ki na krožni stezi v določenem času (npr. 3/6 ur) prevozijo največ krogov. Prednost nastopa imajo tekmovalci, ki so člani AMD.

Osnovni namen organizacije prireditve je organizirano druženje motoristov, z namenom vzgoje (bodočih) tekmovalcev, krepitve kolektivnega delovanja, vztrajnosti, obvladovanja motornega kolesa ob upoštevanju pravil (spoznavanje signalizacije - zastave in druge oznake), spoštovanje drugih udeležencev (kaznuje se vožnja, ki ogroža voznika ali drugega udeleženca), obvladovanju tehnike (priprava in servisiranje kolesa s pomožnim motorjem).

Hkrati gre za dogodek, ki je zanimiv za gledalce in pomembno vpliva na prepoznavnost AMD Lukovica v širšem lokalnem okolju, ki je vir za nove člane društva. K sodelovanju smo povabili tudi sosednja AMD.

V letu 2016 bomo navedenemu dodali še izvedbo dirke za državno prvenstvo za kategorije STARODOBNIKI, MINIMOTO, SKUTER, OHVALE in SUPERMOTO. Dirka bo 20/21. avgusta 2016 v CVV na Vranskem.